Abstract Painting 80x80cm
![]() |
| Light Earth Harvest <25P-47> 빛 대지 추수, 80x80cm, Acrylic on canvas, 2025 |
Like a stratum where light regenerates itself, the surface rises slowly in a temperature of gold. The countless fine fissures are breaths of time, a map formed by the lingering echoes of repeated gestures. The transition from gold to orange hosts both the momentary and the eternal, as if modulating sensory tones.This work is a cross-section of light’s residue, a slow resonance completed only in the viewer’s continued gaze.
이 화면은 빛이 스스로를 되살리는 지층처럼, 서서히 솟아오르는 황금의 온도로 구성된다. 수없이 갈라진 미세한 균열은 시간의 숨결이며, 반복된 붓질의 잔향이 쌓여 하나의 지도를 이룬다. 금빛에서 오렌지로 이어지는 흐름은 감각의 변주처럼 순간과 영원을 한 화면에 공존시킨다. 이 작품은 빛의 흔적을 기록한 단면이자, 시각이 머무는 동안에만 완성되는 느린 울림이다.
![]() |
| Life Circulation Climax <25P-46> 생명 순환 절정 80x80cm, Acrylic on canvas, 2025 |
Layers of green and blue form a quiet depth. The cracks and textures reveal traces where time has paused, and the fleeting dots of color shimmer like brief afterglows of emotion. This surface becomes a landscape without depicting one, offering a silent, steady breath to its viewer.
녹과 청의 층들이 고요한 깊이를 만든다. 균열과 질감은 시간이 머물렀던 자리를 드러내고, 스치는 작은 색점들은 잠시 떠오르는 감정의 잔광처럼 흔들린다. 이 화면은 풍경 없이도 풍경이 되고, 말 없이도 조용한 호흡을 건네는 공간이다.
![]() |
Delight Flash Rhythmn <20P-45> 환희 섬광 리듬, 80x80cmm, Acrylic on canvas, 2025 |
The art work constructs a subtle field where whole and fragment, light and shadow coexist in vibration. Within this field, the viewer encounters not an external scene but their own perceptual interiority. The painting reveals the restless forces of color at the threshold between emergence and dissolution. Thus, it operates not as a fixed image but as an open space where time, memory, and sensation intersect. Color becomes both a vanishing trace and a newly forming presence.
이 작품은 전체와 세부, 밝음과 어둠 사이의 미세한 진동을 통해 ‘지각의 장’을 구축한다. 그 안에서 관람자는 외부 세계가 아니라 자신의 내면 감각에 접속하게 된다. 이 회화는 발생과 소멸의 경계에서 끊임없이 움직이는 색의 힘을 보여준다. 따라서 작품은 하나의 이미지가 아니라, 시간·기억·감각이 교차하는 열린 공간으로 기능한다. 그 공간에서 색채는 사라지는 흔적이자 새로 생겨나는 기척으로 작동한다.
![]() |
| Disappear Silence Memory <25P-44> 사라짐 침묵 기억 80x80cm, Acrylic on canvas |
빛은 오래 머물렀고, 색은 그 자리에 남았다.
말해지지 않은 시간들이 층층이 쌓여,
하나의 숨결처럼 표면을 흔든다.
Light lingered long, and color remained.
Unspoken hours layered upon each other,
trembling on the surface like a single breath.
가까이 다가가면 미세한 진동이 있다.
사라진 풍경의 잔향,
기억이 아직 식지 않은 온기처럼.
Up close, a faint vibration appears—
the aftersound of vanished landscapes,
the warmth of a memory not yet cooled.
이 회화는 침묵의 온도 속에서 숨을 쉰다.
무너진 형상들 사이로 스며드는 빛의 미립자,
그곳에서 나는 보이지 않는 세계의 느린 호흡을 본다.
This painting breathes within the temperature of silence.
Particles of light seep between fallen forms;
there, I witness the slow breath of an unseen world.
![]() |
Light Being presence <25P-43> 빛 존재 현전 80x80cm Acrylic on canvas, 2025 |
Where light lingers and fades, color breathes.
The blue grain drifts along the depth of time,
and thought dissolves into stillness.
In silence, being trembles — and in that tremor, a world unfolds.
빛이 머물다 사라진 자리, 색은 숨을 쉰다.
푸른 결은 시간의 깊이를 따라 흐르고,
사유는 고요 속에서 형태를 잃는다.
존재는 말없이 진동하며, 그 떨림이 하나의 세계를 이룬다.
![]() |
| Vibration Time being <25P-42> 진동 시간 존재 80x80cm Acrylic on canvas, 2025 |
Layers of color, layered and worn, are traces of time and the breath of existence. At that boundary, where light and darkness, life and death, subtly permeate, I sought to capture a single, quiet vibration. The form vanishes, and all that remains is the depth of time lingering on the surface.
겹겹이 쌓이고 마모된 색의 층은 시간의 흔적이자 존재의 숨결이다.
빛과 어둠, 생과 소멸이 미묘하게 스며드는 그 경계에서 나는 한 점의 고요한 진동을 붙잡으려 했다.
형상은 사라지고, 남은 것은 오직 표면 위에 남은 시간의 깊이이다.
![]() |
| Light Time Richness <25P-41>빛 시간 풍요 80x80cm Acrylic on canvas, 2025 |
Light doesn't remain a color. It builds and peels off layers on the canvas, spreading like traces of time. The vibrations of yellow and orange linger, as if holding onto a fading warmth, and the surface breathes slowly in silence. I sense the warmth of existence in these subtle tremors.
빛은 색으로 머물지 않는다. 화면 위에서 겹겹이 쌓이고 벗겨지며, 시간의 흔적처럼 번져간다. 노랑과 주황의 진동은 사라져가는 온기를 붙잡듯 남아 있고, 표면은 침묵 속에서 천천히 숨을 쉰다. 나는 이 미세한 떨림 속에서 존재의 온도를 느낀다.
![]() |
| Being Aletheia Abyss <25P-40> 존재 알레테이아 심연 80x80cm Acrylic on canvas 2025 |
하이데거의 말처럼, 존재는 언제나 자신을 은폐하면서만 드러난다. 이 작품 <25P-40>의 표면 또한 단순한 푸른 평면이 아니라, 은폐와 드러남이 동시에 일어나는 존재의 알레테이아(ἀλήθεια, 진리-비은폐)의 장이라고 할 수 있다.
![]() |
Being Light Difference <25P-39> 존재 빛 차이 80x80cm, Acrylic on canvas, 2025 |
The fullness of yellow is not simply an element of color, but can be understood as a field that reveals all that exists, like the "light (Lichtung) of Being" as Heidegger called it. The yellow that fills the entire canvas opens the viewer's perspective without depicting a specific object, evoking the "visible itself" that precedes the object itself. This is closer to appearance than representation, the moment when existence reveals itself.
However, the repetitive flow of the horizontal line drawn above introduces difference into the single field of appearance. As Deleuze emphasized in Difference and Repetition, difference is not mere variation but the source of creation. In this painting, the horizontal line divides the fullness of yellow, yet rather than mechanically repeating the same pattern, it subtly oscillates and shifts, producing difference.
노란색의 충만함은 단순한 색채의 한 요소가 아니라, 하이데거가 말한 “존재의 빛(Lichtung)”처럼 현존하는 모든 것을 드러내는 장(field)으로 이해될 수 있다. 화면을 가득 채운 노란색은 특정한 대상을 묘사하지 않으면서도 관람자의 시각을 열어젖히며, 사물 이전의 ‘보이는 것 자체’를 환기한다. 이는 재현(representation)이 아닌 현현(appearance), 즉 존재가 스스로 드러나는 순간에 가깝다.
그러나 그 위에 드리운 수평선의 반복적 흐름은 단일한 현현의 장에 차이를 도입한다. 들뢰즈가 『차이와 반복』에서 강조한 것처럼, 차이는 단순한 변주가 아니라 생성의 원천이다. 이 그림에서 수평선은 노란색의 충만함을 분할하면서도, 동일한 패턴의 기계적 반복이 아니라 미묘하게 흔들리고 어긋나며 차이를 생산한다.
![]() |
| Nature Time Life <25P-38> 자연 시간 생명 80x80cm Acrylic on Canvas 2025 |
In the <25P-38>, the bright yellow-green and yellow hues on the left side of the painting evoke the budding of spring or the beginning of nature, bathed in light. The gradually deepening green and darker tones toward the right symbolize growth, maturity, and a profound inner resonance.
In particular, the horizontally repeating grain creates a rhythm, reminiscent of windswept grass or ripples in water, transcending mere color fields to impart a sense of time and flow. The thick layer of paint on the surface reveals a material presence, while simultaneously emphasizing the painting's physical vitality through the shifting texture and color that change with the angle of light.
<25P-38>의 화면 왼편의 밝은 황록과 노란 기운은 봄의 새싹이나 빛을 머금은 자연의 시작을 연상시키며, 오른쪽으로 갈수록 점차 짙어지는 녹색과 어두운 톤은 성장과 성숙, 그리고 깊은 내면의 울림을 상징한다.
특히 화면에 가로로 반복되는 결은 바람에 흔들리는 풀밭이나 물결의 파동처럼 리듬감을 만들어내며, 단순한 색면을 넘어 시간과 흐름의 감각을 부여한다. 물감을 두텁게 쌓아 올린 표면은 물질적 존재감을 드러내고, 동시에 빛의 각도에 따라 달라지는 질감과 색채의 변화를 통해 회화가 가진 물리적 생명력을 강조한다.
![]() |
| Being Void Border <25P-37> 존재 부재 경계 80x80cm Acrylic on Canvas 2025 |
The surface is layered with countless layers of color, and as you approach, blue and red hues subtly emerge and disappear. The painting is not a fixed form, but rather an event constantly generated through difference and repetition. As Deleuze conceptualized, the surface of <25P-37> creates subtle differences within repetition, creating a new visual rhythm. At the same time, Heidegger's concept of "concealment and disclosure of being" is visually realized here. Purple and gray are veils that conceal existence, but the traces of color that emerge within suggest the energy of revelation.
표면에는 수많은 색의 층위가 겹겹이 쌓여 있으며, 가까이 다가갈수록 청색과 붉은 기운이 은밀하게 드러났다 사라진다. 회화는 고정된 형상이 아니라, 차이와 반복을 통해 끊임없이 생성되는 사건으로 다가온다.
들뢰즈의 개념처럼, <25P-37>의 화면은 반복 속에서 미묘한 차이를 낳으며 새로운 시각적 리듬을 만든다. 동시에 하이데거가 말한 ‘존재의 은폐와 드러남’이 여기에서 시각적으로 구현된다. 보라와 회색은 존재를 감추는 장막이지만, 그 속에서 피어나는 색의 흔적은 드러남의 기운을 암시한다.
![]() |
Encounter reconciliation unification <25P-36>조우 화해 통일 80x80cm, Acrylic on canvas, 2025
In the <25P-36>, Yellow and blue hues gently permeate each other, transforming conflict into reconciliation. Here, revelation and concealment, light and darkness, do not exclude each other, but rather, like yin and yang, nourish each other and form a single flow. This work captures the moment of creation and resonance that occurs at the boundary between the two colors.
작품 <25P-36>에서 푸른빛은 서로를 가로지르며 부드럽게 스며들고, 대립은 화해로 전환된다.
여기서 드러남과 숨음, 밝음과 어둠은 서로를 배제하지 않고, 음양처럼 서로를 살리며 하나의 흐름을 이룬다. 이 작품은 두 색의 경계에서 이루어지는 생성과 공명의 순간을 포착한다.
The blue work <25P-35> symbolizes the stillness of the abyss, the depth of infinity, and the hiddenness of existence. The canvas appears to close, but instead expands infinitely, drawing the viewer into it. This resembles the "infinite" (無極) of Eastern thought, and in Merleau-Pontyian phenomenology, color is not simply something "seen," but something "immersed."
푸른빛(청색) 작품 <25P-35>은 심연의 고요, 무한의 깊이, 존재의 숨음을 상징한다. 화면은 닫히는 듯 보이지만, 오히려 무한히 펼쳐져 관람자를 그 속으로 끌어당긴다. 이는 동양적 사유에서 말하는 ‘무극(無極)’과 닮아 있으며, 메를로퐁티적 현상학에서 색은 단순히 ‘보는 것’이 아니라 ‘잠기는 것’이 된다.
![]() |
Sun Life Being <25P-34> 태양 생명 존재 80x80cm Acrylic on canvas 2025 |
This painting <25P-34> embraces infinite variation within the unity of yellow. Approaching closely, subtly different hues and textures form layers, captivating the viewer's gaze.
Philosophically, this work can be interpreted on four levels.
Disclosure of Being: Like Heidegger's "opening (alētheia)", this yellow is not a window representing objects, but a field where existence itself is revealed.
Generation of Difference: Like Deleuze's thought, differences constantly arise and repeat within seemingly identical color fields.
Fullness of Emptiness: Connecting with Eastern philosophy's concept of "emptiness," it reveals not a simple emptiness but a space brimming with possibility.
Phenomenology of Perception: As Merleau-Ponty observed, color is not simply seen, but experienced as a phenomenon that brings existence into being.
Therefore, this work is not simply a surface of color, but a philosophical landscape where existence and difference, emptiness and fullness, perception and the world intersect.
작품 <25P-34>는 노란색의 단일함 속에서 무한한 차이를 품고 있다. 가까이 다가가면 미묘하게 다른 색조와 질감이 층위를 이루며, 보는 이의 시선을 끝없이 머물게 한다.
철학적으로 이 작품은 네 가지 층위에서 읽힐 수 있다.
존재의 드러남: 하이데거가 말한 ‘열림(alētheia)’처럼, 이 노란색은 사물을 재현하는 창이 아니라 존재 자체가 드러나는 장(場)이다.
차이의 생성: 들뢰즈의 사유처럼, 동일해 보이는 색면 속에서 끊임없이 차이가 발생하고 반복된다.
비움의 충만: 동양철학의 ‘공(空)’ 사유와도 맞닿아, 단순한 비어 있음이 아니라 가능성으로 충만한 여백을 드러낸다.
지각의 현상학: 메를로퐁티가 말한 것처럼, 색은 단순히 보는 것이 아니라, 그 안에서 존재하게 만드는 현상으로 경험된다.
이 작품은 따라서 단순한 색의 표면이 아니라, 존재와 차이, 비움과 충만, 지각과 세계가 만나는 철학적 풍경이라 할 수 있다.
Being Difference Repetition <25P-33> 존재 차이 반복 80x80cm Acrylic on canvas 2025
In Heidegger's thought, "Being" always exists within a dialectic of disclosure and concealment. He called this "opening (Lichtung)." Being presents itself in the opening of light, yet simultaneously withdraws back into darkness. The work (Golden Light) corresponds to the "moment of disclosure" in which Being reveals itself. The art work <25P-33> is the light of pure, yet unnamed, "being," the field in which Being reveals itself in its pre-linguistic state.
하이데거의 사유에서 ‘존재’는 언제나 드러남과 가려짐의 변증법 속에 존재한다. 그는 이를 “열림(Lichtung)”이라 불렀으며, 존재는 빛의 개시 속에서 스스로 현전하지만, 동시에 다시 어둠 속으로 물러난다. 작품 <25P-33>은 존재가 스스로를 “열어 보이는 ‘개시의 순간’”에 해당한다. 그것은 아직 이름 붙여지지 않은 순수한 ‘있음’의 빛이며, 존재가 언어 이전의 상태로 자신을 드러내는 장(場)이다.
Light Sense Being <25P-32> 빛 감각 존재 80x80cm Acrylic on canvas 2025
Beyond simply symbolizing brightness or the sun, in the art work<25P-32>, yellow seems to suggest the presence of being, or an inner, golden meditative space. The red traces at the edges suggest the passage of time, the edge of passion or extinction, and contrast with the calming gold at the center, implying the cycle and transformation of life.
작품 <25P-32>의 경우, 노란색은 단순히 밝음이나 태양의 상징을 넘어, 존재의 현전(presence) 혹은 내면의 황금 빛 명상 공간을 제시하는 듯하다. 가장자리의 붉은 흔적은 시간의 흔적, 열정 혹은 소멸의 가장자리를 암시하며, 중앙의 평온한 황금 빛과 대비를 이루어 삶의 순환과 변화를 함축한다.
Breath Time Being <25P-31> 숨결 시간 존재 80x80cm Acrylic on canvas 2025
Color: Green dominates the entire canvas, but within it are subtle layers of red, yellow, and brown. The differences in color density create the impression of a vibrant, living surface.
Texture: Rather than a thick layer of paint, the surface possesses a fine graininess reminiscent of repeated layers, dry brushstrokes, or even the marks of a sponge or cloth. This visually reveals the materiality of the painterly work and the accumulation of time.
Composition: Without a clear center or form, the work consists of a homogeneous yet gradual shift of color. The green on the left gradually transforms into tan as it moves to the right, creating a sensory flow reminiscent of light permeating through the layers of color.
This work, rather than a concrete representation of a natural landscape, expresses the vitality and traces of time inherent in nature through layers of color. Green symbolizes life, recovery, and growth, but also contains signs of aging and fading—a sense of cyclical time where life and decay coexist.
This painting can also be linked to Deleuze's concept of "différence et répétition." Though the same brushstrokes and colors are repeated, subtle differences emerge within this repetition, creating the rhythm of the entire painting. In other words, the creation of difference through repetition—the accumulation of pictorial time—can be considered the very subject of the work.
25P-31는 내면적인 색채 추상으로, 녹색과 황갈색의 미묘한 층위가 서로 스며들며 깊은 시간성과 자연의 호흡을 느끼게 한다.
색채: 화면 전반에 녹색이 주조를 이루지만, 그 안에는 미세한 붉은색, 노란색, 갈색이 다층적으로 섞여 있다. 색의 밀도 차이에 의해 표면이 진동하듯 살아 움직이는 인상을 준다.
질감: 표면에는 두꺼운 물감층이 아니라, 반복된 덧칠과 마른 붓질, 혹은 스펀지나 천으로 두드린 흔적처럼 보이는 미세한 입자감이 있다. 이는 회화적 물질성과 시간의 누적을 시각적으로 드러낸다.
구도: 명확한 중심이나 형태가 없고, 균질하면서도 점진적인 색의 이동으로 구성되어 있다. 왼쪽의 녹색이 오른쪽으로 가면서 점차 황갈색으로 변화하며, 마치 빛이 스며드는 듯한 감각적 흐름을 만들어낸다.
이 작품은 자연 풍경의 구체적 재현보다는, 자연이 내포한 생명력과 시간의 흔적을 색의 층위로 표현한 것이다. 녹색은 생명, 회복, 성장을 상징하지만, 동시에 노화와 퇴색의 징후도 함께 내포하고 있어 — 생명과 소멸이 공존하는 순환적 시간의 감각이 드러난다.
이 회화는 들뢰즈의 “차이의 반복(différence et répétition)” 개념과도 연결지을 수 있다. 동일한 붓질이나 색의 반복이지만, 그 반복 속에서 미묘한 차이들이 생겨나면서 전체 화면의 리듬을 형성한다. 즉, 반복을 통한 차이의 생성 — 회화적 시간의 축적 그 자체가 작품의 주제라고 할 수 있다.


















No comments:
Post a Comment