Shakespeare Series
Strictly
my art is not easy to define such a genre because it is intermingled with the
expressions of painting sculpture and metal craft. To ignore the certain genre,
only I create an artwork through broad eye of just it is an Art. For me it is
not important to distinguish my art through certain eye of genre. Because it could
be certain obstacle to express my art freely. Furthermore, for me with using metal
I am able to create durable art works whenever they are exposed to the bad
condition of heat moisture and rust.
The
art works must be beautiful. And I think to make art works beautifully is the
aesthetical expression. However, simply to make them beautiful is nothing but
to follow the aesthetical rule of Modernism slogan <Art for art>. But I
think, if the meaningful message supports for the aesthetical expression, it
can be better than them. Oh, let me conceal the special message inside of them.
To satisfy it, let me think over my own stories. Because firstly it has the
dangerous situation of misunderstood; secondly it is not able to be the message
to satisfy all-time favorite art works globally.
Therefore,
I decide to adapt the messages from the literature of William Shakespeare’s
tragedy and comedies which are understandable for the heart of all-time global
people. And with the adapted message, let me create my thin delicate relief
style sculpture contain art pieces. Through them, I think it could be possible
to satisfy both aesthetical and philosophical expression of contemporary art
works. Mysteriously, the attitude of William is as similar as mine. He uses
adapting method. Not only from UK, but also from neighborhood stories he adapts
as follows: such as Hamlet is from Denmark; Othello and Merchant of Venice are
from Italia, and Mid-summer night is from fairy tale motives. Truly the method
of adaptation is known as the important method of postmodernism, developed by
David Salle. However, I think, William uses the skill from 16th century.
After
studying the great moments of the Literature, I have tried to make stage style
arts. To
focus on the mainstream line, I recreate each scene with new visual aesthetics.
Since
2020 now, let me create William Shakespeare Series <Tragedy: Hamlet, King
Lear, Macbeth, Othello, Romeo & Juliet> <Comedy: Merchant of Venice,
As you Like it, A Mid-summer night Dream, Taming of the Shrew, Twelfth Night>.
Triptych style each art works
describes three main stories from 5 Acts of the original plays and adapt a
scene from each scene. To focus on delicate
cut the stainless-steel plates, I adapt 3 or 4 methods: illusion of the mirror,
2.7 Dimension, and metal texture.
Let
me create Magic Mirror! Think about it in the fairy tales. In the midst of it,
the images are from now past and future. A smiling witch looks at them…. The
legendary mirror comes out, what is the shape of it. Imagining this situation,
in my new series, I consider the reflected images of real and illusion.
Secondly, I intentionally
install image sculptures to harmonize with the reflected surroundings. If the
surrounding is colorful, the artwork becomes colorful; or if the surrounding is
black, the artwork becomes black. These series art works must receive the
destiny that is from faked coincidence. I like the changeable situation of the
art works in accordance with the reflected illusion.
셰익스피어 시리즈
5막의 희곡에서 중심적인 3가지의 장면으로 축약하여, 트리피치(3장면 동시배치) 형식으로 제작되거나 중심 테마 중에서 한 가지 플롯을 선택하여 단막으로 제작해보자. 스테인리스 스틸 거울 판을 절삭하여 적절한 규격으로 제작하는데 많은 비중을 두고, 거울에 비친 일루전, 부조적인 2.7차원성, 매끈한 재질 감 등 3∼4가지의 특별한 기법을 활용하자.
<셰익스피어의 4대비극의 표현에 대한 나의 생각>
비극을 통해서 인간의 본성에 대하여 심오하게 생각해볼 수 있는 시간을 가진다. 그 이유는, 그것을 통해서 영혼이 순화되는 카타르시스를 느낄 수 있기 때문이다. 천성적으로 드라마나 영화를 볼 때 우리 자신을 주인공과 같은 상황으로 인도하는 느낌, 즉 주인공과 자신을 동일시하게 되는 것을 느끼는데, 비극을 대하는 경우에도 예외는 아니다.
각각의 작품에서 우리는 롤 모델과도 같이, 자신을 “내가 이러한 처지가 아니라서 참 다행이다.”혹은 “내가 그 이야기 속의 주인공의 처지에 있다면 어떠한 결정을 내렸을까?” 라는 생각을 할 수가 있는 것이다. 그리고 “내 인생에서 이러한 상황은 언제였을까?”라고 반문해볼 수도 있다. 그래서 자신에게 인생을 살아 나아가면서 필요한 교훈을 얻게 되는 것이다. 그러한 상황에서 참았던 것이 참 다행이다 혹은 즉시즉시 해결하지 못하고 어떤 불합리한 상황을 지속적으로 유지한 것에 대해서 후회했을 수도 있을 것이다.
대체적으로 비극적인 순간에 대하여, 그 원인과 결과를 비교해보게 되고, 주인공이 되어 양심과 현실 그리고 판단의 근거에 대하여 생각해보는 순간이 오게 될 것이다. 그리고는 비극이 아닌 결말을 기대해볼 수도 있을 것이다. 그런데 비극적인 결말이 아니라면 그 교훈은 깊이 사람들의 마음속에 자리 잡지 못했을 것이라는 결론에 도달하게 된다. 왜냐하면, 비극은 단순히 설정된 이야기일 뿐이며 당시의 사회상이나 정치적인 상황을 빗대어 은유적으로 표현하기 때문이다. 그리고 16∼17세기의 셰익스피어 당시의 연극은 요즘의 연극이나 영화처럼 서민들이나 대중들이 관람할 수 있는 영역이 아니었고, 왕족 혹은 지극히 상류사회의 볼거리로 제작되었기 때문이다. (그래서 대다수의 이야기도 왕실 혹은 귀족 사회의 이야기들로 구성된다.)
이러한 상황을 미적으로 승화시키는 것은 나의 책임인데, 그것은 새로운 과제로서 등장인물이 상황을 미학적으로 다루어 새로운 의미의 조형세계를 구축하고 선보이는 것이다. 비록 주인공들의 역할이 매우 사악하고 치졸하며 어리석었다 하더라도 그것과는 상관없이 그들을 미의 한 부분을 차지하는 주인공들로 초대하여, 다시 각색하고 연출해서 시각적으로 새로운 미적 대상으로 삼고, 내가 가진 기법을 최대한 활용하여 아름답게 표현하는 것이 나의 과제이기 때문이다. 즉 스토리를 구성하는 가장 결정적인 장면 하나하나를 해석하여 표현하되 그것을 미적인 영역으로 끌어들여 새롭게 다루는 것이 나의 목표이다.
----------------------------
<Hamlet 햄릿 >
![]() |
Hamlet <2020-24> take a photograph in the half black surrounding |
![]() | ||
Hamlet <2020-24> take a photograph in the half black surrounding
|
![]() |
Hamlet <2020-24>, 122x61x6cm, Stainless Steel, 2020 take a photograph in the whole black surrounding |
![]() |
Hamlet <2020-24>, 122x61x6cm, Stainless Steel, 2020 take a photograph in the white surrounding |
![]() |
Hamlet <2020-24>, 122x61x6cm, Stainless Steel, 2020 take a photograph in the normal surrounding |
삼부작인 이 작품은 좌측이 햄릿의 애인 오펠리아의 익사 장면을(4막 7장); 중앙은 부친 햄릿 왕이 유령이 되어 자신이 독살당하는 상황을 햄릿에게 설명해 주는 장면(1막5장); 우측은 햄릿이 오필리아의 오빠와의 결투 끝에 죽어가면서 “그 칼에 독이 묻어 있었어! 독이 느껴지네, 독!”이라 외치는 장면을 각각 묘사한 것이다(5막2장).
Above is composed by Triptych: left is the scene of Hamlet's fiance Ophelia's death moment in the stream (Act 4 Scene 7); center is Hamlet's father King Hamlet(ghost) is explaining his death scene(Act 1 Scene 5) right is the scene of Hamlet's dying message "The blade poisoned! Then get to work, poison!" after fencing with Ophelia's brother (Act 5 Scene 2).
![]() | |
|
![]() |
Hamlet Characters' View <2021-9> 40x50x6cm stainless steel 2021 take a photograph in normal surrounding Collection: Y K Yoon (Korea) |
![]() |
Hamlet Characters' View <2021-9> 40x50x6cm stainless steel 2021 take a photograph in the whole black surrounding Collection: Y K Yoon (Korea) |
![]() |
Hamlet <2022-07> Installation view |
![]() |
Hamlet <2022-07> Front view 60.5x43.5x6cm stainless steel 2022 |
![]() |
Hamlet <2022-07> left view 60.5x43.5x6cm stainless steel 2022 |
![]() |
Hamlet <2022-07> right view 60.5x43.5x6cm stainless steel 2022 |
![]() |
Ophelia Ⅰ<2021-10> take a photograph in the partly black surrounding Collection: M S Park (Korea) |
![]() | ||||
Ophelia Ⅰ<2021-10> take a photograph in the whole black surrounding Collection: M S Park (Korea)
Shakespeare describes Ophelia as a beautiful female who is the fiancé of Hamlet and has intimate relationship with Hamlet’s mother Gertrude… often go and back in the palace. After notice Hamlet is mad (because Hamlet is very nervous after meet the ghost of King Hamlet), she is very unhappy and wandering. Furthermore, Hamlet unintentionally kills his father Polonius who is hiding behind the Gertrude’s room, because suddenly Hamlet visits his mother and noticed mistakenly Polonius is an unidentified assailant. For this reason, shocked Ophelia is mad and wander with flowers on the head with disheveled clothing. And finally, she dies after fall in the water. 비운의 주인공으로 햄릿의 애인인 오펠리아는 궁정에 드나들며, 햄릿의 어머니인 거루트루드와도 친분이 있으며, 극중에서 미모의 여성으로 그려진다. 햄릿의 광기에 놀라서 안절부절 못하며 방황하고, 예기치 못하는 상황에서 부친 폴로니우스가 햄릿의 어머니와 밀담을 나누던 중 갑자기 햄릿이 등장하는 바람에 커튼 뒤에 숨어 있게 된다. 그러나, 인기척을 느낀 햄릿이 휘장에 칼로 찔러 즉사하게 된다. 이에 충격을 받은 오펠리아는 실성하여 흐트러진 몸가짐에 머리에 꽃을 꽂고 다니다가 결국 물에 빠져 사망하게 된다. Ophelia 1과2는 이러한 내용을 함축적으로 표현하고 있다. |
![]() |
Ophelia Ⅰ<2021-10>50x50x6cm Stainless steel 2021 take a photograph in the whole white surrounding Collection: M S Park (Korea) |
![]() |
Ophelia Ⅰ<2021-10>50x50x6cm Stainless steel 2021 take a photograph in normal surrounding Collection: M S Park (Korea) |
![]() |
Ophelia Ⅰ<2021-10>50x50x6cm Stainless steel 2021 take a photograph in the whole black surrounding Collection: M S Park (Korea) |
![]() |
Detail |
![]() |
Ophelia Ⅱ<2021-11> take a photograph in the whole black surrounding |
![]() |
Ophelia Ⅱ<2021-11> take a photograph in the whole black surrounding |
![]() |
Ophelia Ⅱ<2021-11> left view take a photograph in normal surrounding |
![]() |
Ophelia Ⅱ<2021-11>50x50x6cm Stainless steel 2021 take a photograph in the whole white surrounding Private Collection (Korea) |
![]() |
Ophelia Ⅱ<2021-11>50x50x6cm Stainless steel 2021 take a photograph in normal surrounding |
![]() |
Ophelia Ⅱ<2021-11>50x50x6cm Stainless steel 2021 take a photograph in the whole black surrounding |
![]() |
Hamlet & Laertes duel <2022-02> 40.3x50.3x6.1cm Stainless steel 2022 |
![]() |
Hamlet & Laertes duel <2022-02> right view take a photograph in normal surrounding <Collection: K.S Choi, Korea> |
Act 5 Scene 2 Hamlet and Laertes duel. Laertes dies by his own poisoned sword. |
![]() |
Othello <2020-25> take a photograph in the half black surrounding |
![]() | |
|
![]() | |
|
삼부작인 이 작품의 좌측은 오델로와 데스데모나의 첫 번째 데이트 장면을 묘사하고 있는데, 그녀는 오델로가 준 첫 번째 데이트의 징표인 손수건을 받는 장면을(1막 3장); 중간 작품은 이야고의 나쁘고 사악한 모함에 속아, 오델로가 데스데모나를 훈계하는 장면을(3막1-3장); 우측 작품은 데스데모나를 죽인 뒤, 이야고의 부인이 중언한 "오 어리석은 무어(오델로)! 나는 우연히 이 손수건을 발견했고, 나의 남편(이야고)에게 주었어요, 그가 수차례에 걸쳐 나에게 그것을 훔쳐달라고 했거든요."라고 말해 이야고의 계략이었다는 사실을 고백 받고 자신의 잘못을 뉘우치며 통곡하는 장면을 묘사하고 있다(5막 1-2장).
Above is composed by Triptych: left is first date scene of Othello and Desdemona who holds the handkerchief (the first keepsake) from the Moor(Othello) (Act 1 Scene 3); Center is the scene of Othello admonishes to Desdemona after listen Iago's silly devil false incrimination (Act 3 Scene 1-3); Right is the crying scene after kill Desdemona, because Iago's wife Emilia witnesses "Oh, you stupid Moor! I found that handkerchief by accident and gave it to my husband. He’d begged me to steal it many times" and finally knows his mistake (Act 5, scenes 1–2).
<작가 생각: 들은 이야기로 모든 상황을 판단해서는 안 된다. 더 나아가, 사랑하는 사람의 말을 더 믿어야 하지 않을까?>
<Artist opinion: We do not decide the facts from just to hear. Furthermore, isn't it much better to believe in the talking of true lover's ? >
![]() | |
|
![]() |
Othello Characters' View <2021-15> take a photograph in normal surrounding Private collection, Korea |
![]() |
Othello Characters' View <2021-15> take a photograph in normal surrounding Collection: Seoul Auction Nov. |
![]() | |
|
![]() | |
|
![]() | |
|
이 작품의 맨 좌측에서 망원경을 들고 있는 사나이는 교활하고 악질이며, 데스데모나를 흠모하여 자기 소유로 만들고 싶어하는 이야고의 모습을 묘사하고 있는데, 데스데모나와 오델로의 데이트 장면과 일거수 일투족을 감시하고 있다. (1막) 중간 상단은 오델로와 데스데모나의 첫 번째 데이트 장면을 묘사하고 있으며 서로의 사랑을 확인하는 장면을 묘사하고 있다. 우측은 이야고의 나쁘고 사악한 모함에 속아, 오델로가 데스데모나를 훈계하는 장면을(3막1-3장); 하단부는 데스데모나를 죽이기 위해 칼을 들고 있는 모습을 각각 묘사하고 있다.(5막 1-2장).
The man holding the telescope on the far left of the piece depicts Iago, a cunning and wicked man who admires Desdemona and wants to make her his own, while he watches Desdemona and Othello's every move and date scene. (Act 1) The upper middle section depicts Othello and Desdemona's first date scene and the scene where they confirm their love for each other. The right section depicts Othello reprimanding Desdemona after being fooled by Iago's wicked and evil plot (Act 3, Scene 1-3); the lower section depicts him holding a knife to kill Desdemona (Act 5, Scene 1-2).
----------------------
take a photograph in the half black surrounding
![]() |
Macbeth <2020-26>, 122x61x6cm, Stainless Steel, 2020 take a photograph in the whole white surrounding |
![]() |
Macbeth <2020-26>, 122x61x6cm, Stainless Steel, 2020 take a photograph in the silver color curtain surrounding |
![]() |
Macbeth <2020-26>, 122x61x6cm, Stainless Steel, 2020 take a photograph in normal surrounding |
![]() | |
|
![]() |
상세도 (Detail) |
삼부작인 이 작품은: 좌측은 맥베스와 부인이 침실에서 왕의 살해를 계획하는 장면(1막 3-5장); 중앙은 스코틀렌드의 왕이 될 것이라는 세 마녀의 예언에 집착하여 조종당하는 멕베스 왕(1막 3장 & 4막 1장), 우측은 멕베스의 아내가 야심은 있지만 잔인함이 없는 맥베스를 부추겨 던칸 왕을 살해하는 장면을 묘사하고 있다 (2막 2장).
Above is composed by Triptych: left is the scene of Macbeth couples who are planning to kill King Duncan (Act1 Scene 3-5); center is King Macbeth under-controlled by the three witches who prophesize that Macbeth will become King of Scotland (Act1 Scene 3 & Act 4 Scene 1); right is the scene of Macbeth's murdering King Duncan (Lady Macbeth berates Macbeth for his cowardice, and convinces him to go through with the plan) (Act2 Scene 2
<작가 생각> 다음 대사에 중심을 두고, 끝까지 참아 자신의 실력으로 왕에 올랐으면 어땠을까?
맥베드의 고뇌에 찬 독백: (살인을 해야 하나?) 운명대로라면 그냥 있어도 된다..... 일어날 일이라면 일어날테지...
<Artist opinion> How about to endure in the end to focus on the following sentence and be the King?
(Macbeth Monologue In anguish: to himself) If fate wants me to be king, perhaps fate will just make it happen and I won’t have to do anything. ... One way or another, what’s going to happen is going to happen.
Macbeth Character's view <2021-18>, 40.3x50.3x6 cm, stainless steel, 2021 take a photograph in normal surrounding Collection: Private Collection, Korea |
Macbeth Character's view <2021-18> left view Collection: Private Collection, Korea |
Macbeth Character's view <2021-18> |
-------
<King Lear 리어왕>
![]() |
King Lear <2020-23> installation view |
![]() |
King Lear <2020-23> take a photograph in the half black surrounding |
![]() |
King Lear <2020-23> left view |
![]() | |
|
![]() |
King Lear <2020-23>, 122x61x6cm, Stainless Steel, 2020 take a photograph in normal surrounding |
![]() | |
|
King Lear-bequeaths his royal authorities to fawning obesequous first daughter Goneril and second Regan(Act 1 Scene 1); (Center) He banishes the third one Cordelia who really loves him is crying(Act 1 Scene 1); (right side) Lear's heart breaks as he carries the body of his beloved youngest daughter in his arms(Act 4 Scene 7).
좌측에는 아부심이 강한 첫째(Goneril)와 둘째(Regan)딸- 모든 상속권을 받고 신이나 화려한 의상을 한 채 궁궐을 활보하는 장면(1막 1장), 이 작품의 중앙에는 정직하며 진실한 막내(Cordelia) 딸에게 나가라고 선언하는 대목에서 딸이 슬퍼서 눈물을 손수건으로 닦는 장면을(1막 1장); 우측에는 리어왕이 막내딸과 재회하는데, 딸이 엎드려 부친의 무릎에서 슬피 우는 장면을 그리고 있다(4막 7장).
![]() |
King Lear Character's View <2021-14>, Left view |
![]() |
King Lear Character's View <2021-14>, 40.3x50.3x6 cm, stainless steel, 2021 |
![]() |
King Lear Character's View <2021-17>, 40x50x7 cm, stainless steel on wood, 2021 Private Collection, Korea |
![]() |
King Lear Character's View <2021-17> left view Collection: Private Collection, Korea |
![]() |
King Lear Character's View <2021-17> right view Collection: Seoul Auction Nov 2022 |
<Romeo & Juliet 로미오와 줄리엣>
![]() |
Romeo & Juliet <2020-22>, 120x50x6cm, Stainless Steel, 2020 take a photograph in the whole white surrounding Collection: Private Collection (Korea) |
로미오와 줄리엣은 윌리암 세익스피어의 비극 중 초기 작품이며, 두 가문의 교차하는 연인들의 스토리를 바탕으로 하여 그들의 죽음이 결과적으로는 그들 가문의 원수지간의 화해를 이룩하는 계기가 된다. 햄릿과 함께, 셰익스피어의 가장 유명한 희곡 중의 하나이며 가장 많은 공연이 이루어지는 테마이기도 하다. 오늘날엔 이 타이틀은 젊은 연인들의 전형적인 것으로 알려져 있다. 3부 연작으로 이루어진 위 작품의 좌측은 로미오와 줄리엣이 축제 중에 사랑에 빠져 키스하는 장면(1막 5장); 중앙은 제사 로렌스가 로미오에게 너무 사랑을 강하게 하지 말라고 충고하며, 결혼식을 치르는 장면(2막 6장): 우측은 제사 로렌스가 로미오에게 줄리엣의 위장죽음에 대해 서신을 보낸 뒤, 줄리엣을 무덤으로부터 끄집어낼 계획을 세운다. 그리고 다시 서한을 보내지만, 로미오는 줄리엣이 죽었다는 것을 믿고 있으며, 그 위장 죽음의 내막을 전혀 알지 못한 채...(5막 2장)
Romeo and Juliet is a tragedy written by William Shakespeare early in his career about two young star-crossed lovers whose deaths ultimately reconcile their feuding families. It was among Shakespeare's most popular plays during his lifetime and, along with Hamlet, is one of his most frequently performed plays. Today, the title characters are regarded as archetypal young lovers. The triptych of the left is the Romeo and Juliet fall in love and kiss at the feast (Act 1 Scene 5)Center is Friar Lawrence warns Romeo not to get too intense in his love, and then marries Romeo and Juliet. (Act 2 Scene 6); Right is Friar Lawrence learns that Romeo never received his letter explaining Juliet's fake death plan, and plans to rescue Juliet from the tomb. He sends another letter to Romeo explaining the situation, but doesn't know that Romeo believes Juliet is dead... (Act 5 Scene 2)
Romeo & Juliet-Balcony <2020-31> 50x50x6cm Stainless steel 2020 take a photograph in the whole white surrounding Private Collection, Korea |
![]() |
상세도(detail) |
위의 작품은 로미오와 줄리엣이 줄리엣의 발코니에서 서로의 사랑을 고백하는 장면; (로미오가 줄리엣에게) "어두움이 나를 그들로부터 숨겨줄 거야. 그리고 만약 너를 사랑하지 않는다면, 나를 여기서 발견하게 해. 만약 너의 사랑이 없다면 사는 것보다는 그들이 나를 여기서 죽이는 것이 나을 것이야." (2막 2장)
Above is Romeo stands below Juliet's balcony and they profess their love for each other:(Romeo to Juliet) "The darkness will hide me from them. And if you don’t love me, let them find me here. I’d rather they killed me than have to live without your love." (Act 2 Scene 2)
<작가생각: 성급한 판단은 예상치못한 결과를 초래한다.> <Artist opinion: Too fast discrimination causes unexpected result.>
No comments:
Post a Comment