About Me

My photo
Seoul, South Korea
kifer@hanmail.net

Pages

2025- Abstract Painting 80x80cm

     

 Abstract painting 80x80cm

 This Series works are about revealing my deep-seated sensibility toward color. A single word is insufficient, so I'll use three keywords to describe it. I limit the colors I use to three to five for each painting. Within this limited palette, I challenge myself to explore all things in life.

For now, I'm using an 80x80cm canvas to express color, which is a suitable size.

To express color, emotional mood, and other aspects, I imbue the colors with their own unique characteristics, establish appropriate shades, and add touch, flow, and a touch of texture.

As the work takes shape, I pay close attention to the voice whispering within me, proceeding meticulously. I constantly monitor my progress and set deadlines.

<Work Note, Fall 2025>

 이 시리즈 작업은 나의 내면 깊숙이 가지고 있는 색에 대한 감성을 드러내는 일이다하나의 어휘로는 불충분하여 3가지 키워드를 사용하여 설명한다사용하는 색상은 각각의 페인팅에서 3~5가지로 제한한다제한된 색 안에서 삼라만상에 도전한다.

 우선 지금은 80x80cm 캔버스를 사용하여 색상을 표현하는데크기가 적당하다.

색상과 감정 분위기 등을 표현하기 위해서 색 자체가 가지고 있는 성격을 부여하고 여기에 어울릴 수 있는 음영을 설정하고터치와 흐름 그리고 약간의 질감을 더한다.

 작품이 형상되는 과정에서 내 안에서 속삭이는 목소리에 주목하여 정교하게 진행하며지속적으로 진행 과정을 살펴보면서 마감 시간을 정한다.

<작업노트, 2025 가을>


Being Aletheia Abyss <25P-40> 존재 알레테이아 심연 80x80cm Acrylic on canvas 2025


As Heidegger said, Being always reveals itself only by concealing itself. The surface of this work <25P-40> is not simply a blue plane, but rather a field of aletheia of Being (ἀλήθεια, truth-unconcealment), where concealment and revelation occur simultaneously.

하이데거의 말처럼, 존재는 언제나 자신을 은폐하면서만 드러난다. 이 작품 <25P-40>의 표면 또한 단순한 푸른 평면이 아니라, 은폐와 드러남이 동시에 일어나는 존재의 알레테이아(ἀλήθεια, 진리-비은폐)의 장이라고 할 수 있다.


Being Light Difference <25P-39> 존재 빛 차이 80x80cm, Acrylic on canvas, 2025



The fullness of yellow is not simply an element of color, but can be understood as a field that reveals all that exists, like the "light (Lichtung) of Being" as Heidegger called it. The yellow that fills the entire canvas opens the viewer's perspective without depicting a specific object, evoking the "visible itself" that precedes the object itself. This is closer to appearance than representation, the moment when existence reveals itself.

However, the repetitive flow of the horizontal line drawn above introduces difference into the single field of appearance. As Deleuze emphasized in Difference and Repetition, difference is not mere variation but the source of creation. In this painting, the horizontal line divides the fullness of yellow, yet rather than mechanically repeating the same pattern, it subtly oscillates and shifts, producing difference.

 

노란색의 충만함은 단순한 색채의 한 요소가 아니라, 하이데거가 말한 존재의 빛(Lichtung)”처럼 현존하는 모든 것을 드러내는 장(field)으로 이해될 수 있다. 화면을 가득 채운 노란색은 특정한 대상을 묘사하지 않으면서도 관람자의 시각을 열어젖히며, 사물 이전의 보이는 것 자체를 환기한다. 이는 재현(representation)이 아닌 현현(appearance), 즉 존재가 스스로 드러나는 순간에 가깝다.

그러나 그 위에 드리운 수평선의 반복적 흐름은 단일한 현현의 장에 차이를 도입한다. 들뢰즈가 차이와 반복에서 강조한 것처럼, 차이는 단순한 변주가 아니라 생성의 원천이다. 이 그림에서 수평선은 노란색의 충만함을 분할하면서도, 동일한 패턴의 기계적 반복이 아니라 미묘하게 흔들리고 어긋나며 차이를 생산한다.


Nature Time Life <25P-38>
자연 시간 생명
80x80cm
Acrylic on Canvas
2025


In the <25P-38>, the bright yellow-green and yellow hues on the left side of the painting evoke the budding of spring or the beginning of nature, bathed in light. The gradually deepening green and darker tones toward the right symbolize growth, maturity, and a profound inner resonance.

In particular, the horizontally repeating grain creates a rhythm, reminiscent of windswept grass or ripples in water, transcending mere color fields to impart a sense of time and flow. The thick layer of paint on the surface reveals a material presence, while simultaneously emphasizing the painting's physical vitality through the shifting texture and color that change with the angle of light.

 <25P-38>의 화면 왼편의 밝은 황록과 노란 기운은 봄의 새싹이나 빛을 머금은 자연의 시작을 연상시키며, 오른쪽으로 갈수록 점차 짙어지는 녹색과 어두운 톤은 성장과 성숙, 그리고 깊은 내면의 울림을 상징한다.

특히 화면에 가로로 반복되는 결은 바람에 흔들리는 풀밭이나 물결의 파동처럼 리듬감을 만들어내며, 단순한 색면을 넘어 시간과 흐름의 감각을 부여한다. 물감을 두텁게 쌓아 올린 표면은 물질적 존재감을 드러내고, 동시에 빛의 각도에 따라 달라지는 질감과 색채의 변화를 통해 회화가 가진 물리적 생명력을 강조한다.

Being Void Border <25P-37>
존재 부재 경계
80x80cm
Acrylic on Canvas
2025

The surface is layered with countless layers of color, and as you approach, blue and red hues subtly emerge and disappear. The painting is not a fixed form, but rather an event constantly generated through difference and repetition. As Deleuze conceptualized, the surface of <25P-37> creates subtle differences within repetition, creating a new visual rhythm. At the same time, Heidegger's concept of "concealment and disclosure of being" is visually realized here. Purple and gray are veils that conceal existence, but the traces of color that emerge within suggest the energy of revelation.

표면에는 수많은 색의 층위가 겹겹이 쌓여 있으며, 가까이 다가갈수록 청색과 붉은 기운이 은밀하게 드러났다 사라진다. 회화는 고정된 형상이 아니라, 차이와 반복을 통해 끊임없이 생성되는 사건으로 다가온다.

들뢰즈의 개념처럼, <25P-37>의 화면은 반복 속에서 미묘한 차이를 낳으며 새로운 시각적 리듬을 만든다. 동시에 하이데거가 말한 존재의 은폐와 드러남이 여기에서 시각적으로 구현된다. 보라와 회색은 존재를 감추는 장막이지만, 그 속에서 피어나는 색의 흔적은 드러남의 기운을 암시한다.

Encounter reconciliation unification <25P-36>

조우 화해 통일

80x80cm

Acrylic on canvas

2025

In the <25P-36>, Yellow and blue hues gently permeate each other, transforming conflict into reconciliation. Here, revelation and concealment, light and darkness, do not exclude each other, but rather, like yin and yang, nourish each other and form a single flow. This work captures the moment of creation and resonance that occurs at the boundary between the two colors.

작품  <25P-36>에서  푸른빛은 서로를 가로지르며 부드럽게 스며들고, 대립은 화해로 전환된다.
여기서 드러남과 숨음, 밝음과 어둠은 서로를 배제하지 않고, 음양처럼 서로를 살리며 하나의 흐름을 이룬다. 이 작품은 두 색의 경계에서 이루어지는 생성과 공명의 순간을 포착한다.


Calm Infinite Being <25P-35> 고요 무한 존재 80x80cm Acrylic on canvas 2025

 

The blue work <25P-35> symbolizes the stillness of the abyss, the depth of infinity, and the hiddenness of existence. The canvas appears to close, but instead expands infinitely, drawing the viewer into it. This resembles the "infinite" (無極) of Eastern thought, and in Merleau-Pontyian phenomenology, color is not simply something "seen," but something "immersed."

푸른빛(청색) 작품 <25P-35>은 심연의 고요, 무한의 깊이, 존재의 숨음을 상징한다. 화면은 닫히는 듯 보이지만, 오히려 무한히 펼쳐져 관람자를 그 속으로 끌어당긴다. 이는 동양적 사유에서 말하는 무극(無極)’과 닮아 있으며, 메를로퐁티적 현상학에서 색은 단순히 보는 것이 아니라 잠기는 것이 된다.

    

Sun Life Being <25P-34> 태양 생명 존재 80x80cm Acrylic on canvas 2025


 This painting <25P-34> embraces infinite variation within the unity of yellow. Approaching closely, subtly different hues and textures form layers, captivating the viewer's gaze.

Philosophically, this work can be interpreted on four levels.

Disclosure of Being: Like Heidegger's "opening (alētheia)", this yellow is not a window representing objects, but a field where existence itself is revealed.

Generation of Difference: Like Deleuze's thought, differences constantly arise and repeat within seemingly identical color fields.

Fullness of Emptiness: Connecting with Eastern philosophy's concept of "emptiness," it reveals not a simple emptiness but a space brimming with possibility.

Phenomenology of Perception: As Merleau-Ponty observed, color is not simply seen, but experienced as a phenomenon that brings existence into being.

Therefore, this work is not simply a surface of color, but a philosophical landscape where existence and difference, emptiness and fullness, perception and the world intersect.

작품 <25P-34>는 노란색의 단일함 속에서 무한한 차이를 품고 있다. 가까이 다가가면 미묘하게 다른 색조와 질감이 층위를 이루며, 보는 이의 시선을 끝없이 머물게 한다.

철학적으로 이 작품은 네 가지 층위에서 읽힐 수 있다.

존재의 드러남: 하이데거가 말한 열림(alētheia)’처럼, 이 노란색은 사물을 재현하는 창이 아니라 존재 자체가 드러나는 장()이다.

차이의 생성: 들뢰즈의 사유처럼, 동일해 보이는 색면 속에서 끊임없이 차이가 발생하고 반복된다.

비움의 충만: 동양철학의 ()’ 사유와도 맞닿아, 단순한 비어 있음이 아니라 가능성으로 충만한 여백을 드러낸다.

지각의 현상학: 메를로퐁티가 말한 것처럼, 색은 단순히 보는 것이 아니라, 그 안에서 존재하게 만드는 현상으로 경험된다.

이 작품은 따라서 단순한 색의 표면이 아니라, 존재와 차이, 비움과 충만, 지각과 세계가 만나는 철학적 풍경이라 할 수 있다.

Being Difference Repetition <25P-33> 존재 차이 반복 80x80cm Acrylic on canvas 2025


In Heidegger's thought, "Being" always exists within a dialectic of disclosure and concealment. He called this "opening (Lichtung)." Being presents itself in the opening of light, yet simultaneously withdraws back into darkness. The work (Golden Light) corresponds to the "moment of disclosure" in which Being reveals itself. The art work <25P-33> is the light of pure, yet unnamed, "being," the field in which Being reveals itself in its pre-linguistic state.

 하이데거의 사유에서 존재는 언제나 드러남과 가려짐의 변증법 속에 존재한다그는 이를 열림(Lichtung)”이라 불렀으며, 존재는 빛의 개시 속에서 스스로 현전하지만, 동시에 다시 어둠 속으로 물러난다. 작품 <25P-33>은 존재가 스스로를 열어 보이는 개시의 순간’”에 해당한다그것은 아직 이름 붙여지지 않은 순수한 있음의 빛이며, 존재가 언어 이전의 상태로 자신을 드러내는 장()이다.


Light Sense Being <25P-32> 빛 감각 존재 80x80cm Acrylic on canvas 2025

 Beyond simply symbolizing brightness or the sun, in the art work<25P-32>, yellow seems to suggest the presence of being, or an inner, golden meditative space. The red traces at the edges suggest the passage of time, the edge of passion or extinction, and contrast with the calming gold at the center, implying the cycle and transformation of life.

작품 <25P-32>의 경우, 노란색은 단순히 밝음이나 태양의 상징을 넘어존재의 현전(presence) 혹은 내면의 황금 빛 명상 공간을 제시하는 듯하다가장자리의 붉은 흔적은 시간의 흔적열정 혹은 소멸의 가장자리를 암시하며중앙의 평온한 황금 빛과 대비를 이루어 삶의 순환과 변화를 함축한다.




Breath Time Being <25P-31> 숨결 시간 존재 80x80cm Acrylic on canvas 2025


 25P-31 is an inner color abstraction, where subtle layers of green and tan permeate each other, creating a sense of profound temporality and the breath of nature.
Color: Green dominates the entire canvas, but within it are subtle layers of red, yellow, and brown. The differences in color density create the impression of a vibrant, living surface.
Texture: Rather than a thick layer of paint, the surface possesses a fine graininess reminiscent of repeated layers, dry brushstrokes, or even the marks of a sponge or cloth. This visually reveals the materiality of the painterly work and the accumulation of time.
Composition: Without a clear center or form, the work consists of a homogeneous yet gradual shift of color. The green on the left gradually transforms into tan as it moves to the right, creating a sensory flow reminiscent of light permeating through the layers of color.
This work, rather than a concrete representation of a natural landscape, expresses the vitality and traces of time inherent in nature through layers of color. Green symbolizes life, recovery, and growth, but also contains signs of aging and fadinga sense of cyclical time where life and decay coexist.
This painting can also be linked to Deleuze's concept of "différence et répétition." Though the same brushstrokes and colors are repeated, subtle differences emerge within this repetition, creating the rhythm of the entire painting. In other words, the creation of difference through repetitionthe accumulation of pictorial timecan be considered the very subject of the work.
 
25P-31내면적인 색채 추상으로, 녹색과 황갈색의 미묘한 층위가 서로 스며들며 깊은 시간성과 자연의 호흡을 느끼게 한다.
색채: 화면 전반에 녹색이 주조를 이루지만, 그 안에는 미세한 붉은색, 노란색, 갈색이 다층적으로 섞여 있다. 색의 밀도 차이에 의해 표면이 진동하듯 살아 움직이는 인상을 준다.
질감: 표면에는 두꺼운 물감층이 아니라, 반복된 덧칠과 마른 붓질, 혹은 스펀지나 천으로 두드린 흔적처럼 보이는 미세한 입자감이 있다. 이는 회화적 물질성과 시간의 누적을 시각적으로 드러낸다.
구도: 명확한 중심이나 형태가 없고, 균질하면서도 점진적인 색의 이동으로 구성되어 있다. 왼쪽의 녹색이 오른쪽으로 가면서 점차 황갈색으로 변화하며, 마치 빛이 스며드는 듯한 감각적 흐름을 만들어낸다.
이 작품은 자연 풍경의 구체적 재현보다는, 자연이 내포한 생명력과 시간의 흔적을 색의 층위로 표현한 것이다. 녹색은 생명, 회복, 성장을 상징하지만, 동시에 노화와 퇴색의 징후도 함께 내포하고 있어 생명과 소멸이 공존하는 순환적 시간의 감각이 드러난다.
이 회화는 들뢰즈의 차이의 반복(différence et répétition)개념과도 연결지을 수 있다. 동일한 붓질이나 색의 반복이지만, 그 반복 속에서 미묘한 차이들이 생겨나면서 전체 화면의 리듬을 형성한다. , 반복을 통한 차이의 생성 회화적 시간의 축적 그 자체가 작품의 주제라고 할 수 있다.
 

Life Time Being <25P-30> 생명 시간 존재 80x80cm Acrylic on canvas 2025

 

  "The painting surface <25P-30> is not a path from one color to another, but a space where change itself becomes reality. Existence is not a fixed form, but a constantly changing event. I am green, yellow, and orange at the same time. I exist in a state of 'already' and 'not yet.'"

“ <25P-30>의 화면은 하나의 색에서 다른 색으로 이동하는 경로가 아니라, 변화 그 자체가 실체가 되는 공간이다.존재는 고정된 형상이 아니라, 끊임없이 변해가는 사건이다. 나는 초록이면서 동시에 노랑이며 오렌지이다. 나는 ‘이미’면서 ‘아직 아닌’ 상태로 존재한다.”

This painting is not an array of colors. It is an "open field" where existence reveals itself. Green represents the world yet to be revealed, and orange represents the world already revealed. However, what is important is not a single color, but the "between-being (Zwischenwesen)" that unfolds between them. We do not see fixed colors, but the moment when colors reveal and disappear—the "unconcealment (ἀλήθεια)" of existence. This painting is not a completed form, but an event in which existence reveals itself.
 “이 화면은 색의 나열이 아니다. 이는 존재가 스스로를 드러내는 ‘열린 장’이다. 초록은 아직 드러나지 않은 세계이며, 오렌지는 이미 드러난 세계다. 그러나 중요한 것은 어느 한 색이 아니라, 그 둘 사이에서 펼쳐지는 ‘사이-존재(Zwischenwesen)’이다. 우리는 고정된 색을 보는 것이 아니라, 색이 드러나고 사라지는 순간 — 존재의 ‘탈은폐(ἀλήθεια)’를 목격한다. 이 그림은 완결된 형상이 아니라, 존재가 스스로를 드러내는 사건이다.”


 

Border Tension Reconciliation <25P-29> 경계 긴장 화해 80x80cm Acrylic on canvas 2025


 The work <25P-29> demonstrates that borders are not severances but places of encounter, that difference is not excluded but operates as a principle of creation, simultaneously reveals the materiality and phenomenality of painting, and ultimately explores the possibility of coexistence that embraces difference.

이 작품은 경계가 단절이 아니라 만남의 장임을 보여주고, 차이가 배제되지 않고 생성의 원리로 작동하며, 회화의 물질성과 현상성을 동시에 드러내며, 결국 차이를 안은 공존의 가능성을 탐구하는 시각적 철학 실험이다.

Purity Desire Eros<25P-1> 순결 욕망 에로스 80x80cm Acrylic on canvas 2025


In the work <25P-28>, the intense pink and magenta symbolize erotic vitality, desire, and sensual passion. The repeated vertical lines, in the Deleuzian sense, are repetitions that generate difference, revealing the generative movement of existence. Philosophical meaning: Plato's eros (love) can be pictorially translated as the upward movement from sensation to idea.

작품 <25P-28>에서 강렬한 분홍과 마젠타는 에로스적 생명력욕망감각적 열정을 상징한다반복되는 수직의 선들은 들뢰즈적 의미에서 차이를 낳는 반복으로존재의 생성적 운동을 드러낸다. 철학적 의미플라톤의 eros(사랑 감각에서 이데아로 향하는 상승 운동을 회화적으로 번역할 수 있다.

Romance Splendid Passion <25P-2> 낭만 화려 열정 80x80cm Acrylic on canvas 2025

Color: The primary background is a reddish tone (purple, brick red), overlaid with yellow, orange, and occasional bright sky blue. The combination of red and yellow evokes flame, heat, and intense vitality, while the sky blue interspersed between them offers a visual respite, like a breath of fresh air amidst the intensity.

Texture and Brushstrokes: The yellow is particularly thick, revealing a vivid painterly gesture. It resembles flowing lava or the traces of fire on a wall. Some areas are scratched or smudged, evoking the passage of time or natural wear and tear.

Formal Associations: While lacking a specific form, the overall impression is reminiscent of flame, an afterimage of light, or the marks of a worn wall. It is imbued with a vivid, primal energy, while the red background creates a weighty aura throughout, providing balance.

색채주된 배경은 붉은 톤(자주붉은 벽돌색)이며그 위에 노랑주황그리고 간간히 밝은 하늘색이 얹혀 있다빨강과 노랑의 조합은 불꽃이나 열기강렬한 생명력을 연상시키고그 사이사이에 들어간 하늘색은 강렬함 속에서 작은 숨결 같은 시각적 휴식을 제공한다.

질감과 붓터치노란색은 특히 두텁게 올려져 있어 회화적 제스처가 선명하게 드러난다마치 용암이 흐르는 듯하거나벽 위에 남은 불의 흔적처럼 보인다일부 부분은 긁어내거나 번지듯이 처리되어시간의 흔적이나 자연스러운 마모감을 연상시키고 있다.

형상적 연상구체적인 형상은 없지만전체적으로 불길빛의 잔상혹은 낡은 벽의 흔적 같은 인상을 줍니다생생하고 원초적인 에너지가 담겨 있으며동시에 붉은색 배경이 작품 전체에 묵직한 기운을 형성해 균형을 잡고 있다.


Fashion Splendid Love <25P-3> 열정 화려 사랑 80x80cm Acrylic on canvas 2025

Main Colors: The overall base is a yellowish-brown and reddish-brown, reminiscent of earth and wood. Complementary Color Emphasis: Hot pink, yellow, lime green, and bright green appear boldly, providing vitality to the canvas.

Overlapping Color Bands: Horizontal color bands (green, yellow, pink, and orange) flow like rainbows in the upper center, suggesting a kind of trace of light.

주조색전체적으로 황갈색붉은 갈색 계열이 바탕을 이루며흙과 나무를 연상한다.

보색적 강조핫핑크노랑연두밝은 녹색이 강렬하게 등장하여 화면에 활력을 제공한다.

중첩된 색띠중앙 상단부에는 무지개빛처럼 가로 방향의 색띠(초록노랑핑크오렌지)가 흐르며일종의 빛의 흔적을 암시한다.


Passion Stimulation madness <25P-4> 열정 흥분 광기 80x80cm Acrylic on canvas 2025


The vertical flow of this work evokes Heraclitus's thought, "Everything flows (πάντα ῥεῖ)." The permeation of color from top to bottom reveals the unstable world, the movement of beings constantly being created and destroyed. Even within a still moment, the work reveals "change" as a fundamental principle.

The vertical stripes of color that repeat throughout the canvas are not a simple repetition of sameness, but a repetition of difference, revealing different intensities and textures each time. In Deleuzian terms, this work is not a work of representation, but a field of becoming. Color is not simply something that 'represents something'; it acts as a force and an event in itself, producing new sensations within the viewer.

이 작품의 수직적 흐름은 "모든 것은 흐른다(πάντα εῖ)"라는 헤라클레이토스의 사유를 떠올리게 한다색채가 위에서 아래로 스며드는 모습은 고정되지 않은 세계끊임없이 생성·소멸하는 존재의 운동을 드러냅니다작품은 정지된 순간 속에서도 "변화"를 근원적 원리로 드러내고 있다.

화면 곳곳에서 반복되는 색채의 수직적 줄무늬는 단순한 동일성의 반복이 아니라매번 다른 강도·질감을 드러내는 차이의 반복이들뢰즈적으로 말하자면이 작품은 재현(representation)이 아니라 생성(becoming)의 장이다색은 단순히 '무엇을 나타내는 것'이 아니라그 자체로 힘과 사건으로 작용하며 관람자 안에서 새로운 감각을 생산한다.


Flow Formation Energy<25P-5> 흐름 생성 에너지 80x80cm Acrylic on canvas 2025

Bright bands running across the surfaceintertwined areas of yellow, green, white, and redlook like fault lines of energy. Colors swirl and flow above and below, demonstrating a sense of movement. This transcends the static plane, demonstrating that the painting operates as a field of force. → This connects to Deleuze's concept of "flux." An object is not a fixed entity, but a process of constant creation through the interweaving of various forces.

화면을 가로지르는 밝은 띠 ― 노랑초록흰색붉은색이 얽힌 부분 ― 은 에너지의 단층선처럼 보이게 하였다그 위아래로 색채가 휘어지며 흘러내리는 듯한 운동성을 보여주는데이는 정적인 평면을 넘어회화가 힘의 장() 으로 작동한다.
→ 들뢰즈의 흐름(Flux)’ 개념과 연결된다개체는 고정된 실체가 아니라다양한 힘이 얽혀 끊임없이 생성되는 과정이다.


Nature Time Trace <25P-6> 본질 시간 흔적 80x80cm Acrylic on canvas 2025


Color: Layered primarily in orange, ochre, and red, the work reveals a deep texture. This hue evokes sunlight, twilight, fire, and the warmth of earth.

Composition: A vertical flow of color repeats, rhythmically dividing the entire screen. The vertical composition seems to symbolically represent natural tree trunks, rays of light, or the flow of consciousness.

Texture: The thick, rough matière evokes a tactile experience that transcends mere color overlays.

색채주로 주황황토붉은 계열이 겹겹이 층을 이루고 있으며깊이감 있는 텍스처가 드러나게 한다이 색조는 태양빛황혼흙의 따스함 등을 연상시킨다.

구성세로로 흐르는 듯한 색의 흐름이 반복되며화면 전체를 리드미컬하게 분할한다수직적인 구도는 자연의 나무줄기빛줄기혹은 의식의 흐름을 상징적으로 보여주는 듯하다.

질감두텁고 거친 마티에르가 느껴져서단순히 색의 겹침을 넘어 촉각적 경험을 불러일으킨다.

Nature Time Speed <25P-7> 본질 시간 속도 80x80cm Acrylic on canvas 2025


Color: Layers of primarily orange, ochre, and red hues reveal a deep, textured feel. These hues evoke sunlight, dusk, fire, and the warmth of earth.

Composition: The vertical flow of color repeats, rhythmically dividing the entire canvas. The vertical composition seems to symbolically represent natural tree trunks, rays of light, or the flow of consciousness.

Texture: The speedy flow and color resonate with the lightly applied touches, evoking a visual and lively sensibility that transcends mere color overlays.

색채주로 주황황토붉은 계열이 겹겹이 층을 이루고 있으며깊이감 있는 텍스처가 드러나게 한다이 색조는 태양빛황혼흙의 따스함 등을 연상시킨다.

구성세로로 흐르는 듯한 색의 흐름이 반복되며화면 전체를 리드미컬하게 분할한다수직적인 구도는 자연의 나무줄기빛줄기혹은 의식의 흐름을 상징적으로 보여주는 듯하다.

질감: 스피디한 흐름과 색채는 엷게 채색된 터치와 공감대를 형성하고단순히 색의 겹침을 넘어 시각적인 경쾌한 감성을 불러일으킨다.

Magnificence Splendor Energetic <25P-8> 장엄 화려 에너제틱 80x80cm Acrylic on canvas 2025

This work focuses on capturing the texture of earth and soil through pictorial language. The primary colors of the canvas are brown and ochre, emphasizing the thick, scratched marks left behind, as if revealing the skin of an eroded cliff or weathered earth. The physical thickness of the paint goes beyond the simple effect of color; it metaphorically symbolizes the layers of time and the sedimentation of nature.

Small fragments of yellow and green intermittently placed above signify signs of life blooming on the dry land. This is a point where the oppositions of dryness and recovery, stasis and creation coexist. Within the canvas, these colors appear sporadically like sparkles of light, leaving traces of energy bursting forth amidst silence and desolation.

Throughout the work, I explored the tension between chance and control. The process of applying and scraping paint, the moments when the matière reveals unexpected expressions, resemble the processes of creation and destruction in nature. This is not simply an act of filling a surface, but an experiment in translating the cycle of collapse and regeneration into a pictorial gesture.

Ultimately, this work is an attempt to depict the "face of the earth." Rather than a landscape reflected through the human gaze, it is a painting that reveals the expression of the land, which itself holds time and memory. The small lights and colors created within it become metaphorical records of possibilities, both fading and yet emerging.

 

이 작업은 흙과 대지의 질감을 회화적 언어로 끌어내는 데 집중하였다화면의 주조색은 갈색과 황토색 계열로 설정하여마치 침식된 절벽이나 풍화된 땅의 피부를 드러내듯이 두텁게 쌓이고 긁히며 남겨진 흔적을 강조하였다물감의 물리적 두께는 단순한 색채의 효과를 넘어시간의 켜와 자연의 퇴적을 은유한다.

그 위에 간헐적으로 배치된 노란색과 녹색의 작은 파편들은 건조한 대지 위에서 피어나는 생명의 징후를 의미한다이는 메마름과 회복정지와 생성의 대립이 공존하는 지점이다화면 속에서 이 색채들은 빛의 반짝임처럼 산발적으로 나타나며침묵과 황량 속에서 터져 나오는 에너지의 흔적을 남긴다.

작업 과정에서 나는 우연성과 제어 사이의 긴장을 탐구했다물감이 칠해지고 긁혀나가는 과정마티에르가 예상치 못한 표정을 드러내는 순간은 자연의 생성과 파괴 과정을 닮아 있다이는 단순히 표면을 채우는 행위가 아니라붕괴와 재생의 순환을 회화적 제스처로 옮겨놓는 실험이다.

결국 이 작업은 대지의 얼굴을 그리고자 한 시도이다인간의 시선에 비춰진 풍경이라기보다스스로 시간과 기억을 품고 있는 땅의 표정을 드러내는 장치로서의 회화그 속에서 생겨난 작은 빛과 색은사라짐과 동시에 다가올 가능성에 대한 은유적 기록이 된다.


Warm Passion Romance <25P-9> 따뜻함 열정 낭만 80x80cm Acrylic on canvas 2025

A bright yellow dominates the entire canvas, centering on positive and expansive energies like the sun, energy, and vitality. Overlapping red dots and brushstrokes create a passionate, primal rhythm, while touches of blue ease the tension between yellow and red, creating a sense of space.

To create variation in texture, some areas appear rough, as if thickly applied, while others appear thinly permeated, enhancing the visual resonance. This goes beyond a simple combination of colors; it can be seen as a pictorial language that visually compresses the flow of time and layers of emotion.

밝은 노란색이 화면 전체를 지배하면서태양이나 에너지생명력 같은 긍정적이고 확장적인 기운을 중심에 두고 있다그 위에 겹쳐진 붉은 점과 붓자국은 뜨겁고 원초적인 리듬을 형성하며파란색의 터치들은 노란색과 붉은색 사이의 긴장을 완화하면서 공간감을 준다.

질감의 변화를 위해 어떤 부분은 두껍게 덧칠된 듯 표면이 거칠고또 어떤 부분은 얇게 스며들 듯 번져 있어 시각적인 울림을 강화한다이는 단순히 색의 조합을 넘어시간의 흐름과 감정의 층위를 시각적으로 압축한 회화적 언어라고 볼 수 있다.


Warm Mysterious Happiness <25P-10> 따뜻함 신비 행복 80x80cm Acrylic on canvas 2025


Color: A luminous yellow dominates the entire canvas, evoking symbols of the sun, vitality, and energy. The sky blues scattered throughout evoke the breath of nature or the light peeking through the gaps between blades of grass, revealing the subtlety of a vibrant natural landscape.

Texture: The roughly scratched and thickly applied surface goes beyond simple color fields, evoking a tactile experience.

Lingering: The gradually revealed colors evoke a musical and happy sensibility, leaving a lasting impression. 

색채전체적으로 빛나는 노란빛이 화면을 지배하여 태양생명력에너지의 상징을 떠올리게 한다곳곳에 스민 하늘색은 자연의 숨결이나 풀잎의 틈새로 드러나는 빛과 같은 느낌을 주어생동하는 자연 풍경의 미묘함이 드러난다.

질감거칠게 긁히고 두텁게 발린 표면은 단순한 색면을 넘어 촉각적 경험을 유발한다.

여운: 서서히 드러나는 색채는 음악성과 함께 행복한 감성을 품고 있어서 마음의 여운을 남겨 두게 한다. 


Sun Life Energy <25P-11> 태양 생명 에너지 80x80cm Acrylic on canvas 2025


Color: Green dominates, with yellow spreading like light, infusing life and vitality. Here and there, white touches feel like reflections of light, while brown and red dots create a sense of rhythm.

Texture: The thick impasto technique, applied with thick layers of paint, is prominent, creating a tactile landscape.

Composition: The strong vertical flow creates a structure reminiscent of a forest or tree trunks. It seems to abstractly depict a forest scene with light streaming through the trees.

 

색채전체적으로 빛나는 노란빛이 화면을 지배하여 태양생명력에너지의 상징을 떠올리게 한다곳곳에 스민 녹색은 자연의 숨결이나 풀잎이 흩뿌려진 느낌을 주어생동하는 자연 풍경의 단편처럼 보이기도 한다.

질감거칠게 긁히고 두텁게 발린 표면은 단순한 색면을 넘어 촉각적 경험을 유발한다.

공간성구체적 형태는 없지만위에서 아래로 흐르듯 한 뉘앙스가 있어 빛이 스며드는 벽’ 혹은 들판 위의 공기’ 같은 깊이를 느낄 수 있다.

Warm Life Happiness <25P-12> 따뜻함 생명 행복 80x80cm Acrylic on canvas 2025

Traces of Time – Repeated scratches and layering resemble an “eroded wall,” as if traces left by wind and light over time.

Emotional Resonance – The golden canvas radiates warmth and positive energy, while the scattered green patches hint at the cracks and vibrant life hidden within.

시간의 흔적 – 반복된 긁힘과 레이어링은 침식된 벽처럼 보이며마치 오랜 시간 동안 바람과 빛이 남긴 흔적 같다.

정서적 울림 – 황금 빛 화면은 따스하고 긍정적인 에너지를 주는 동시에곳곳의 녹색 얼룩은 그 안에 숨은 균열과 생명의 약동을 암시한다.

Life Safety Peace <25P-13> 생명 안전 평화 80x80cm Acrylic on canvas 2025

Color: Green dominates, with yellow spreading like light, infusing life and vitality. Here and there, white touches feel like reflections of light, while brown and red dots create a sense of rhythm.

Texture: The thick impasto technique, applied with thick layers of paint, is prominent, creating a tactile landscape.

Composition: The strong vertical flow creates a structure reminiscent of a forest or tree trunks. It seems to abstractly depict a forest scene with light streaming through the trees. 

색채녹색 계열이 주를 이루면서노란색이 빛처럼 번져 나가 생명력과 활력을 주고 있습니다곳곳의 흰색 터치가 빛의 반사처럼 느껴지며갈색과 붉은 점들이 리듬감을 준다.

질감물감을 두텁게 올린 임파스토 기법이 두드러져화면 자체가 일종의 촉각적 풍경처럼 다가온다.

구성수직적 흐름이 강해숲이나 나무줄기를 연상시키는 구조를 가집니다마치 빛이 나무 사이로 흘러드는 숲속 장면을 추상적으로 표현한 듯하다.


Life Flow Peace <25P-14> 생명 흐름 평화 80x80cm Acrylic on canvas 2025


Natural Landscape – From a distance, the image appears as a sun-drenched meadow, while up close, the image reveals an abstract image of a trail of grass.

Traces of Time – The repeated scratches and layering resemble an "eroded wall," as if traces left by wind and light over time.

Emotional Resonance – The golden canvas exudes a warm, positive energy, while the scattered green patches hint at the cracks and vibrant life hidden within.

Subtle gestures flow through it like the wind, perhaps even swaying the feathers of a wild beast.

자연적 풍경 – 멀리서 보면 햇살 가득한 초원가까이서 보면 풀잎의 흔적 같은 이미지가 추상적으로 드러난다.

시간의 흔적 – 반복된 긁힘과 레이어링은 침식된 벽처럼 보이며마치 오랜 시간 동안 바람과 빛이 남긴 흔적 같다.

정서적 울림 – 황금 빛 화면은 따스하고 긍정적인 에너지를 주는 동시에곳곳의 녹색 얼룩은 그 안에 숨은 균열과 생명의 약동을 암시한다.

그 안에서 미묘한 제스처가 마치 바람처럼 흘러 지나간다그래서 마치 맹수의 깃털을 스치는 바람처럼 보일 수도 있다.

 

Life Mystery Fresh <25P-15> 생명 신비 생성 80x80cm Acrylic on canvas 2025

Green symbolizes primal nature, life, and restoration. The red traces permeating it reveal the pulse of life and the tension of existence. 

Philosophical significance: Like Heraclitus's thought that "struggle is the father of all things," it shows that life is created through conflict.

녹색은 근원적 자연생명회복을 상징한다그 안에 스며든 붉은 흔적은 생명의 맥박이자 존재의 긴장을 드러낸다.

철학적 의미헤라클레이토스의 투쟁은 만물의 아버지라는 사유처럼대립 속에서 생명이 생성됨을 보여준다.

Gravity Spread Extinction <25P-16> 중력 확산 소멸 80x80cm Acrylic on canvas 2025


나는 이 작품을 제작하면서 너무 단조롭고 유치하며 작품이 될 것 같지 않다는 생각으로 내 머리 속을 가득 부정적인 에너지로 채우고 있었다. 하지만, 그 단조롭고 무식하며 어설픈 구도에서 뜻밖의 반전이 이루어지고 있었다. 그것은 바로 천지창조처럼 보일 수 있는 작품이 될 수도 있다는 생각이 새롭게 형성 되었기 때문이다.  중앙을 확대해보면서 이러한 생각을 갖게 되었다.

Gravity Spread Extinction <25P-16> 부분

While creating this work, I was filled with negative energy, thinking it was too monotonous, childish, and unlikely to become a work of art. However, an unexpected twist emerged from that monotonous, ignorant, and clumsy composition. This was because a new thought emerged: that the work could resemble the creation of the world. This thought arose as I zoomed in on the center.


Purity Fantasy Mysterious <25P-17> 순수 환상 신비 80x80cm Acrylic on canvas 2025


Color: Light purple, pink, and white dominate the work, with intense red dots scattered throughout, creating a rhythmic effect. This creates an overall soft, dreamlike atmosphere, yet also creates a sense of tension here and there.

Texture: The thick paint matière is vibrant, with rough touches and smooth brushstrokes simultaneously presenting both "trace" and "flow."

Form: The curved lines that cross the canvas evoke the silhouette of a human body or a dance, yet are completely abstract, leaving room for different interpretations from each viewer.

Atmosphere: A hazy yet slightly ecstatic aura, the painting also reveals shapes that seem to permeate blooming petals or light.

색채연보라분홍흰색이 주조를 이루며중간중간 강렬한 붉은 점이 리듬처럼 찍혀 있다이는 전체적으로 부드럽고 몽환적인 분위기를 만들면서도곳곳에서 긴장감을 주는 효과를 준다.

질감두터운 물감의 마티에르가 살아 있으며거친 터치와 매끈한 붓질이 동시에 나타나는데, 이는 흔적과 흐름을 동시에 보여준다.

형태화면을 가로지르는 굴곡진 선들은 마치 인체의 실루엣혹은 춤추는 동작을 연상시키지만완전히 추상화되어 있어 보는 사람마다 다르게 해석될 여지가 있다.

분위기아련하면서도 약간 황홀한 기운이 있으며한편으로는 피어난 꽃잎이나 빛 속에 스며드는 듯한 형상이 보인다.


Simple Modesty Calmness <25P-18> 소박 겸손 침착 80x80cm Acrylic on canvas 2025


Color: Cool tones like lavender, turquoise, and sky blue dominate the canvas, while vibrant hues like yellow, red, and navy are scattered like small dots and lines, creating a sense of rhythm.

Texture: The coexistence of thick and thin brushstrokes strongly reveals the painterly materiality. In particular, the overlapping brushstrokes create a watercolor-like flow while simultaneously evoking the texture of oil painting.

Composition: The composition, with its abundance of vertical and diagonal brushstrokes, creates a sense of movement, as if flowing up and down the canvas. It evokes the feeling of light swaying and seeping through a forest, or of light reflecting off water.

Impression: The painting exudes a dreamy yet refreshing atmosphere, and the sensory experience is a condensation of elements of naturepetals, trees, and waterin an abstract way.

색채연보라청록하늘색 같은 차가운 톤이 화면을 지배하면서노랑·빨강·남색 등 강렬한 색채가 작은 점이나 선처럼 흩뿌려져 리듬감을 준다.

질감붓질이 두텁게 쌓인 부분과 얇게 스쳐간 부분이 공존하여 회화적 물성을 강하게 드러냅니다특히 중첩된 붓 자국이 마치 수채화 같은 흐름과 동시에 유화의 질감을 살려낸다.

구성수직과 사선의 붓질이 많아 화면이 위아래로 흐르는 듯한 동세를 갖고 있다숲속의 빛이 흔들리며 스며드는 느낌혹은 빛이 물 위에 반사되는 듯한 장면을 연상시킨다.

인상몽환적이면서도 청량한 분위기를 주며감각적으로는 자연의 일부꽃잎나무물빛이 추상적으로 응집된다.

Mild Love Happiness <25P-19> 온유 사랑 행복 80x80cm Acrylic on canvas 2025



The background is expressed through the spread and overlapping of pink, lavender, and blue,

with small dots of yellow, red, and green scattered over it, creating a sense of liveliness.

Yellow and red, in particular, lend rhythm to the scene, while blue creates a sense of stability.

배경은 분홍연보라푸른색이 번짐과 겹침으로 표현되어 있으며,

그 위에 노랑빨강초록 등의 작은 색점들이 흩뿌려져 있어 생동감을 준다.

특히 노랑과 빨강은 화면에 리듬감을 부여하고푸른색은 안정감을 만들어내는 역할을 한다.

Gush Strength Noar <25P-20> 솟구침 강인 굉음 80x80cm Acrylic on canvas 2025

Emotional Stability: Blue has a calming effect on humans, lowering heart rate and relieving tension. Adding ultramarine to this color and setting strong energies above and below creates an intensity reminiscent of a waterfall. Furthermore, the visual coldness of the winter forest is visually felt, conveying the coolness of the tundra through the color combination.

정서적 안정파랑은 인간에게 진정 효과를 주며 심박수를 낮추고 긴장을 완화하는 색이다. 이러한 색상에 울트라 마린 색을 더하고 위아래에 강한 에너지를 설정하니, 마치 폭포수와 같은 강렬함이 형성된다. 또한, 겨울 숲의 차가운 온도가 시각적으로 느껴지면서 툰드라의 서늘함이 색의 조합을 통해서 전달되고 있다.


Calm Mysterious Hope <25P-21> 적막 신비 희망 80x80cm Acrylic on canvas 2025


The Psychological Effects of Blue

Emotional Stability: Blue has a calming effect on humans, lowering heart rate and relieving tension.

Intellectual and Spiritual Exploration: Blue stimulates thought, meditation, and inner exploration. This is why it encourages contemplation and immersion.

Solitude and Infinity: The dark blue, reminiscent of the deep sea or the universe, is associated with solitude, infinity, and mystery, prompting the viewer to reflect on themselves.

파랑(Blue)의 심리 효과

정서적 안정파랑은 인간에게 진정 효과를 주며 심박수를 낮추고 긴장을 완화하는 색이다.

지적·영적 탐구파랑은 사유명상내적 탐험을 자극합니다사유와 몰입을 유도하는 이유다.

고독과 무한심해(深海)나 우주를 연상시키는 어두운 블루는 고독·무한·신비와 연결되어보는 이로 하여금 자신을 성찰하게 만든다.

Calm Sublime Hope <25P-22> 적막 숭고 희망 80x80cm Acrylic on canvas 2025


This work is a constant repetition of color and brushstrokes, constantly varying. While the same color palette is repeated, it is never identical, revealing subtle differences. From Deleuze's perspective that "repetition is not the reproduction of identity, but the production of difference," this painting can be seen as a field that constantly produces new sensations through difference.

Heidegger described a work of art as a "manifestation of truth." This painting does not explicitly represent anything, but rather reveals "worldliness" in its unrepresentability. Color and texture go beyond mere materiality, metaphorically revealing "invisible phenomena" like the light of a forest, waves, and air. In other words, the painting functions as an event in which a hidden world reveals itself.

이 작품은 색채와 붓질이 끊임없이 변주되며 반복된다같은 계열의 색이 반복되지만결코 동일하지 않고 미세한 차이를 드러낸다들뢰즈가 말한 "반복은 동일성의 복제가 아니라 차이의 생성"이라는 관점에서이 화면은 차이를 통해 끊임없이 새로운 감각을 생산하는 장()이라 할 수 있다.

하이데거는 예술작품을 "진리의 현현(顯現)"이라고 말했다이 그림은 무엇인가를 명확히 재현하지 않지만오히려 그 비재현성 속에서 세계-을 드러낸다색채와 질감이 단순한 물질을 넘어숲의 빛물결공기 같은 "보이지 않는 현상"을 은유적으로 열어 보입니다그림은 숨겨진 세계가 스스로 드러나는 사건으로 작동한다.

Light Noisily Midnight <25P-23> 빛 웅성웅성 한밤중 80x80cm Acrylic on canvas 2025

Deep blue and purple envelop the entire canvas, while touches of white and bright blue spread across the center, creating the illusion of a horizon. This contrast creates a sense of light shimmering in the dark, reminiscent of deep-sea luminescence or the reflection of moonlight on the night sea.

Texture is also a crucial element. The thick, layered physical traces of paint do not leave the canvas simply "flat," but rather add resonance and depth to the surface, evoking a sensory immersion for the viewer.

This work can be interpreted as a "traces of light in the darkness" or "the boundary between the abyss and light." Depending on the viewer, it offers a wide range of interpretations, from cosmic landscapes (nebulae, galaxies), natural landscapes (sea, storms), to inner emotions (an intersection of anxiety and hope).

짙은 남색과 보라색이 화면 전체를 감싸고중앙 부분에 흰색과 밝은 블루의 터치가 번져 있어 수평선처럼 보이기도 한다이 대비는 어두운 공간 속에서 빛이 일렁이는 듯한 느낌을 주며심해(深海속의 발광 현상이나밤바다 위 달빛이 반사되는 순간을 연상시킨다.

질감 또한 매우 중요한 요소인데두텁게 쌓인 물감의 물리적 흔적은 화면을 단순히 "평면"으로 남겨두지 않고표면에 울림과 깊이를 더해 관객에게 감각적 몰입을 이끌어낸다.

이 작품은 "어둠 속 빛의 흔적" 또는 "심연과 빛의 경계"라는 주제로 해석될 수 있으며감상자에 따라 우주적 풍경(성운은하), 자연의 풍경(바다폭풍우), 혹은 내면 세계의 감정(불안과 희망의 교차)까지 다양하게 읽힐 수 있는 여백을 품고 있다.


Light Silence Midnight <25P-24> 빛 적막 한밤중 80x80cm Acrylic on canvas 2025


이 작품 <25P-24>는 검정색 안에서 미묘한 빛의 흐름을 그리고 있으며, 그 울림을 시각적으로 표현하고자 했다. 이 그림을 가까이서 바라보면 다음과 같은 미묘한 파동을 볼 수 있다.

Light Silence Midnight <25P-24> 부분

This work <25P-24> depicts the subtle flow of light within black, and I sought to visually express its resonance. A close look at this painting reveals subtle ripples, as shown below.

Silence Dawn Mysterious <25P-25> 고요 새벽 신비 80x80cm Acrylic on canvas 2025

Color: The overall neutral palette creates a restrained atmosphere. Subtle differences in soft white and gray create depth.

Texture: Paint is applied roughly with a palette knife or thick brushstrokes, scratched, and accumulated to enrich the composition. The long, horizontal textured sections, in particular, evoke layers of rock or a weathered wall.

Structure: Horizontally repeating bands of matière stably divide the composition, creating subtle variations in the spaces between them to create a sense of rhythm.

색채전체적으로 무채색 계열을 사용하여 절제된 분위기를 주고 있다은은한 흰색과 회색의 미묘한 차이가 화면 깊이를 만든다.

질감팔레트 나이프 혹은 두꺼운 붓질로 물감을 거칠게 올려 긁고쌓은 자국들이 화면을 풍부하게 한다특히 수평적인 긴 질감 부분은 흡사 지층이나 풍화된 벽면을 연상시킨다.

구조수평적으로 반복되는 마티에르의 띠들이 화면을 안정적으로 나누며그 사이사이에 미묘한 변화를 주어 리듬감을 형성한다.

Silence Void Trace <25P-26> 고요 여백 흔적 80x80cm Acrylic on canvas 2025

It's so still, it's stifling. It's blurred, like a painting out of focus. It's a longing to transcend the world of objects, to reach an ideal moment that's both non-expressive and immaterial, that briefly led me to paint this picture.

너무 고요해서 답답하다. 포커스가 정확하게 맞지 않는 그림처럼 흐릿하게 그려져 있다. 그것은 사물의 세계를 초월하여 비 표현이자 비 물질적인 이상적인 어느 순간에 도달하고자 하는 열망이 잠시 나를 이러한 그림을 그리게 하였다.

Being Fade Rebirth <25P-27> 존재 소멸 재생 80x80cm Acrylic on canvas 2025


This work alludes to the "cycle of existence" or "disappearance and re-blooming,"

symbolizes the "trajectory of memory" or "rising from collapse,"

and ultimately, suggests "the time of traces."

이 작품은〈존재의 순환〉혹은사라짐과 다시 피어남〉을 암시하고

기억의 궤적〉이나 무너짐에서 솟아남〉을 상징하고

결과적으로는〈흔적의 시간〉을 암시한다.


Silence Void Trace <25P-28> 고요 여백 흔적 80x80cm Acrylic on canvas 2025


이 작품은 너무 단조롭고 유치하여 볼품없이 느껴진다. 하지만 그 이면에는 마치 캔버스를 물감으로 기워서 붙인듯한 일루전이 중앙에 형성되어 있다. 그 이미지를 확대하면 아래와 같은 두터움을 볼 수 있다. 그것은 마치 안개를 꿰매어 물질을 이끌어내는 정신작용과도 비교될 수 있다.

Silence Void Trace <25P-28> (부분)


This work feels too monotonous and childish, almost unappealing. However, behind it all, an illusion is created at the center, as if the canvas had been plastered with paint. Enlarging the image reveals a greater thickness, as shown below. It can be compared to the mental process of sewing together fog to bring out matter.




No comments:

Post a Comment